Raadselen van de Aarde | Onverklaarbare Belevenissen

De waarheid is dŪe gedachte die het beste overeenkomt met de natuur. - Aristoteles

Inhoud: - Spontane Ontbranding bij Mensen

            - Brengers en Dragers van Onheil

 

Spontane Ontbranding bij Mensen

 

Het idee van spontane menselijke onbranding is immens gruwelijk en raadselachtig. Mensen die zomaar in brand vliegen terwijl er geen bron is waardoor het vuur is ontstaan. Toch is dit geen fictie. Er zijn enkele waargebeurde gevallen bekend waarbij er geen duidelijk aanwijsbare oorzaak kon worden gevonden...

Een van de bekendste is wellicht het geval van een 67-jarige weduwe dat op 1 juli 1951 overleed. "Dood door verbranding, toedracht onbekend", was de officiŽle uitspraak van een vooraanstaand patholoog die gespecialiseerd was in dood door verbranding. Mary Hardy Reese werd 's morgens om acht uur ontdekt door haar hospita.

De avond tevoren was de hospita nog rond negen uur bij haar binnengelopen. Mevrouw Reese zat toen in haar leunstoel en was klaar om naar bed te gaan. Voor het slapen gaan rookte ze nog een sigaret.Mevr. Reese was een vrouw van 77 kg, maar de volgende ochtend was er niets meer van haar over dan een hoopje as waarnaast haar lever lag, een stuk ruggegraat, haar schedel en een voet die nog in een zwart satijnen muiltje was gestoken. Van de stoel waar ze op had gezeten waren slecht enkele springveren over. Dit alles binnen een cirkel van ongeveer 1m20. Buiten die cirkel was niks verbrand.

Er werd gespeculeerd dat mogelijk die sigaret het vuur had doen ontstaan, maar dan had haar lichaam niet kunnen zijn verteerd. In crematoria wordt vuur gebruikt van minstens 1100 į C gedurende zo'n anderhalf uur. Na langdurig onderzoek werd de zaak onverklaard afgesloten. De commissaris van politie merkte op:"Een logische verklaring kan ik niet geven. Een van de dingen die gewoonweg niet kunnen gebeuren is gebeurd."

Er zijn verscheidene oorzaken aangevoerd voor dit angstaanjagende verschijnsel. Spontane verbranding wordt in de natuur als normaal beschouwd. Bijvoorbeeld als hooi gaat broeien, door het vocht ontstaat gisting dat weer leidt tot zelfontbranding. Ook schuren en papiermagazijnen, springstof magazijnen zijn door zelfontbranding verwoest. Vogeluitwerpselen schijnen er nog een oorzaak van te zijn.

Ook uit de vorige eeuwen zijn gevallen van zelfontbranding bekend. Zo schreef een Deense schrijver, Thomas Bartholinus (1616-1680) over een vrouw in Parijs die zodanige overmatige hoeveelheden drank consumeerde dat haar lichaam ontbrandbaarheid opbouwde. Op een nacht toen ze op een bed van stro lag verbrandde ze tot as. Slechts een schedel en vingertoppen bleven over. Hij legde de oorzaak dus bij alchoholgebruik.

In 1731 stierf een 62-jarige gravin in ItaliŽ onder mysterieuze omstandigheden. Op zo'n anderhalf meter van haar bed lagen haar overblijfselen; benen, een halfverbrand hoofd en een hoopje as. Sporen van brand ontbraken verder. Er begonnen roddelpraatjes de ronde te doen. Ze zou zich vaak hebben gewassen met kamferspiritus wanneer ze zich niet goed voelde. Weer alcohol dus.

De Engelse schrijver Michael Harrison schreef in zijn boek uit 1976, 'Fire from Heaven', dat schijnbaar alleen onverstandige mensen slachtoffer werden van zo'n vuur. Hij vertelt over een hoogleraar wis- en natuurkunde in Amerika die net aan de dood door zelfontbranding ontstnapte.

Op 5 juli 1835 voelde deze James Hamilton een stekende pijn in zijn linkerbeen. Hij zag een vlam van enkele centimeters lang uit zijn broekspijp schieten. Toen hij de vlam probeerde uit te slaan met zijn handen, lukte het niet. Uiteindelijk sloot hij de zuurstoftoevoer af door met zijn handen een kom te vormen om de vlam waardoor die uitging. Hij was niet in paniek geraakt en door zijn hoofd te gebruiken was zijn leven gered.

In 1944 overleefde ook ene Peter Jones spontane zelfontbranding. Hij vertelde dat er in zijn geval geen vlammen waren en hij geen hitte had gevoeld. Er was alleen rook en immense pijn.

Spontane zelfontbranding komt dus voor in verschillende vormen.

Ook beweert Harisson in zijn boek dat mensen onbewust zelfmoord proberen te plegen door zelfontbranding. Hij verklaart dat mensen in trance, half-slapend of bedwelmd op de een of andere manier in staat waren zonder vuur hitte te veroorzaken. Hun wil om te sterven zou zo sterk zijn dat ze onbewust op deze manier hun dood bewerkstelligden.

Er is tot nu toe echter geen bevredigende verklaring gevonden die alle wetenschappers en onderzoekers tezamen willen accepteren.

 

Links met meer informatie:

http://www.skepsis.nl/ontbranding.html Nederlandstalige webpagina dat andere gevallen van dit verschijnsel bespreekt

http://home.zonnet.nl/wereldwonderen/paginas/verhalen/zelfontbranding.htm Beknopt Nederlands stukje over een man die zelfontbranding overleefde in zijn caravan

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spontane_zelfontbranding  Nederlandstalige online encyclopedie met een pagina gewijd aan spontane zelfontbranding

http://www.crystalinks.com/shc.html Engelstalige website dat o.a. in het kort ingaat op de verschillende gevallen, er worden meer mogelijke verklaringen gegeven, verder worden de verschillende soorten zelfontbranding genoemd LET OP; ER STAAT EEN FOTO VAN EEN SLACHTOFFER BOVENAAN DE WEBPAGINA VOOR HET GEVAL JE DAAR NIET TEGEN KUNT! De rest van de website is gelukkig vrij van foto's en zeker het lezen waard

http://science.howstuffworks.com/shc.htm  Engelstalige website dat kort en bondig enkele gebeurtenissen van spontane zelfontbranding bespreekt en verder ingaat op de mogelijke oorzaken, het wordt simpel uitgelegd aan de hand van afbeeldingen. Voor een beter begrip van de mogelijke oorzaken is dit het lezen waard.

***************************************************************************************************************

 

Brengers en Dragers van Onheil

 

Al sinds mensengeheugenis doen verhalen de ronde over voorwerpen, gebouwen, voertuigen en plaatsen die ongeluk brengen. Vaak is met een rationele logische verklaring het mysterie opgelost. Maar er zijn gevallen bekend waar simpelweg geen logica aan te pas komt. Soms is iets te opvallend om nog toeval te kunnen zijn...

 

Een van de bekendste verhalen is die van het voertuig waarin aartshertog Franz Ferdinand en zijn echtgenote werden vermoord. Door die moord brak de Eerste Wereldoorlog uit. Na hun dood kocht de generaal van het Oostenrijkse leger, Potiorek, die auto. Enkele weken later verloor hij tegen de ServiŽrs. Het was een grote vernederende nederlaag en uiteindelijk werd hij krankzinnig.

 Na hem werd een Oostenrijkse kapitein de nieuwe eigenaar. Nadat hij negen dagen de auto in bezit had gehad, overreed hij twee boeren die  stierven en botste hij tegen een boom waarbij zijn nek brak.

Toen de oorlog voorbij was, viel de auto in handen van de gouverneur van JoegoslaviŽ die het na vier ongelukken binnen vier maanden (en het verlies van zijn arm) verkocht aan een dokter. Zes maanden later stierf de dokter toen zijn auto ondersteboven in een sloot terechtkwam.

Vervolgens nam een rijke juwelier bezit van de auto en pleegde een jaar later zelfmoord. Nadat een arts heel kort de auto bezat verkocht hij het snel aan een Zwitserse autocoureur. Die werd tijdens een race in de Italiaanse Alpen uit de wagen en over een muur geslingerd. Hij vond daarbij de dood.

Een Servische boer kocht de auto en parkeerde het in zijn stal. Hij vroeg een andere automobilist om de auto uit de stal aan te trekken. Maar hij vergat het contact af te zetten, de auto startte en reed een paard aan, vernielde de hooiwagen.

Ook de Servische boer verkocht de auto. De laatste eigenaar was Hirshfeld, een garagehouder. Hij probeerde met hoge snelheid een andere auto in te halen en verongelukte samen met zes andere inzittenden. Hirshfeld en vier van zijn inzittenden stierven daarbij.

Uiteindelijk werd de auto naar een museum in Wenen gebracht. 

Links met meer informatie:

http://images.google.com/imgres?imgurl=http://wedel1.tripod.com/images/Austria/car.jpg&imgrefurl=http://wedel1.tripod.com/austria.htm&h=571&w=842&sz=38&tbnid=Jl7uxQ-XtllydM:&tbnh=96&tbnw=143&hl=nl&start=82&prev=/images%3Fq%3Darchduke%2B%2Bfranz%2Bferdinand%2Bphotos%26start%3D80%26svnum%3D10%26hl%3Dnl%26lr%3D%26rls%3DRNWE,RNWE:2005-30,RNWE:en%26sa%3DN link van een kleurenfoto van de auto zoals die vandaag in het museum te bezichtigen is

http://www.worldwar1.com/biohff2.htm Engelstalige website over de Eerste Wereldoorlog met een biografie en foto's van Franz Ferdinand, waaronder ook foto's van de auto

http://www.factoidcentral.com/urban/auto.html interessante Engelstalige website met verschillende legendes en mythes, varierend van beroemdheden en talen tot humor en waargebeurde verhalen, op de webpagina van deze link is een overzicht van voertuigen die ongeluk brengen, ook de racewagen van James Dean (Little Bastard) staat erop

 

Uit de bovenstaande website komt ook de volgende lijst van bizarre overeenkomsten tussen de moorden op de Amerikaanse presidenten JFK en Lincoln (klik op het vak 'History'):

#Abraham Lincoln werd gekozen voor het Congres in 1846.JFK werd gekozen voor het Congres in 1846.

#Abraham Lincoln werd gekozen als president in 1860.JFK werd gekozen als president in 1960.

#De namen Lincoln en Kennedy bestaan beiden uit zeven letters.

#Beiden hielden zich veel bezig met burgerrechten.

#De echtgenoten van beiden verloren hun kinderen terwijl ze woonden in het Witte Huis.

#Op beide presidenten werd op een vrijdag geschoten.

#Beiden werden in het hoofd geschoten.

#De secretaris van Lincoln, Kennedy geheten, waarschuwde hem om niet naar het theater te gaan.De secretaris van Kennedy, Lincoln geheten, waarschuwde hem om niet naar Dallas te gaan.

#Beiden werden gedood door Zuiderlingen.

#Beiden werden opgevolgd door Zuiderlingen.

#Beide opvolgers heetten Johnson.

#Andrew Johnson, die Lincoln opvolgde, was geboren in 1808.Lyndon Johnson, die Kennedy opvolgde, was geboren in 1908.

#John Wilkes Booth was geboren in 1839.Lee Harvey Oswald was geboren in 1939.

#Bekend moordenaars waren bekend bij hun drie namen.

#Beide namen bestonden uit vijftien letters.

#Booth rende uit een theater en werd opgepakt in een warenhuis.Oswald rende uit een warenhuis en werd opgepakt in een theater.

#Booth en Oswald werden vermoord voor hun rechtszaken konden beginnen.

 

Toevalligheden? Wie zal het zeggen...

 

In 1669 verkocht een Fransman, Tavernier, een kostbare blauwe diamant aan koning Lodewijk XIV. De diamant was gevonden in de Kollurmijn in het plaatsje Golconda in India. Tavernier schijnt de diamant te hebben gestolen van een Hindoebeeld en volgens de overleveringen zou de diamant daardoor vervloekt zijn. Andere verhalen vertellen eerder dat Tavernier de diamant eerlijk kocht van een handelaar in India.

Koning Lodewijk XIV  liet van de golfbalvormige diamant een hartvorm maken en het werd bekend onder namen als de 'Franse Blauwe' of de 'Blauwe Tavernier'. Madame de Montespan, maÓtresse van de koning mocht het eerst dragen, maar werd algauw vervangen door haar rivale Madame de Maintenon. Geliefden rondom Lodewijk XIV begonnen te sterven, waaronder zijn zoon, broer, kleinzoon, de echtgenote van zijn kleinzoon. Na zijn dood erfde Lodewijk XV, een kleinzoon, de diamant en na hem kreeg Lodewijk XVI het in 1774. Zijn vrouw Marie Antoinette droeg het, maar het echtpaar zou het niet lang in hun bezit hebben. In 1793 werden zij tijdens de Revolutie onthoofd.

De kroonjuwelen, waaronder de Blauwe Diamant, werden tijdens de Revolutie gestolen en hoewel veel andere juwelen terechtkwamen, werd er van de Blauwe Diamant niets meer vernomen tot er in 1812 in Londen een wonderbaarlijke blauwe diamant opdook bij een diamantenhandelaar. In 1830 kocht Henry Philip Hope de Blauwe Diamant en vanaf toen stond het bekend als de Hope Diamond.

Helaas bracht het de familie Hope ook niet veel geluk. Henry Philip Hope was ongetrouwd. Na zijn dood erfde zijn neef de diamant die het weer aan zijn dochter Henrietta gaf. Zij trouwde, kreeg een zoon die de diamant erfde, maar door financiŽle problemen verkocht hij de Hope Diamond aan ene Colot die krankzinnig werd en zelfmoord pleegde nadat hij de diamant aan de Russische aristocraat, prins Ivan Kanitovski, verkocht had. Die schoot zijn minnares dood en werd enkele dagen later zelf doodgestoken. Na zijn de dood van de prins kwam de diamant in handen van de Sultan van Turkijke, prins Abdul Hamid II. Hij schoot zijn echtgenote dood die de diamant droeg en stierf zelf een vroegtijdige dood in 1909 tijdens de Turkse Revolutie. Hij zou de laatste Sultan van Turkije zijn. Daarna kocht de Turkse juwelenhandelaar Habib Bey de diamant, maar verdronk op het Franse schip 'La Seyne'.

Pierre Cartier was de volgende eigenaar en verkocht de diamant aan de steenrijke krantenmagnaat Edward McLean en zijn echtgenote Evalyn, kort na de geboorte van hun eerste zoon. Zij kochten de Hope Diamant om de geboorte te vieren van hun zoon. Evalyn droeg het vaak en geloofde niet in de mythe eromheen. Zelfs niet na tragische voorvallen in haar familie na aanschaf van de diamant. Haar broer stierf een jonge dood,  haar oudste zoon Vincent overleed tijdens een auto ongeluk op negen-jarige leeftijd. Haar man begon daardoor te drinken. Het huwelijk leedt eronder en  eindigde in scheiding. Later werd Edward McClean krankzinnig verklaard en verbleef in een inrichting tot zijn dood in 1941. Evalyn's oudste dochter pleegde op 25-jarige leeftijd zelfmoord in 1946. Een jaar later stierf Evalyn aan longontsteking.

Twee jaar later werden haar juwelen verkocht aan Harry Winston, een juwelenhandelaar uit New York. In 1958 schonk hij de Hope Diamond aan het Smithsonian Institution. Volgens velen wilde hij er maar al te graag van af, maar hij schijnt het te hebben gedoneerd omdat hij een nationale juwelencollectie wilde creeŽren. Hij hoopte dat anderen door zijn actie geÔnspireerd zouden worden om ook juwelen te doneren.

Winston liet de Hope Diamond aangetekend sturen naar het instituut. De postbode die het bezorgde verongelukte, een vrachtwagen verbrijzelde zijn been, hij verloor zijn vrouw, zijn hond wurgde zichzelf aan zijn eigen hondenriem.

Vandaag de dag kan de Hope Diamond worden bezichtigd in National Museum of Natural History in Washington DC. Is dit het einde van de fatale gebeurtenissen rondom de Hope Diamond?

 

Links met meer informatie:

http://history1900s.about.com/library/weekly/aa071300a.htm Engelstalige website met een uitgebreidere geschiedenis van de reis van de Hope Diamond en de gebeurtenissen eromheen, de schrijfster geeft enkele rationele verklaringen voor de zogenaamde vloek, ze geeft voorbeelden van eigenaars van de Hope Diamond die nooit iets ergs overkomen is terwijl zij ook in het bezit waren van de Hope Diamond

http://www.paranormality.com/hope_diamond.shtml Engelstalige webste die meer ingaat op het onheil die de Hope Diamond bracht, geeft een beknoptere geschiedenis van de eigenaars

http://www.moniquevandrunen.nl/page11.html Nederlandstalige link waar heel kort de Hope Diamant wordt genoemd onder de kop 'Ongeluksbrenger', helemaal onderaan

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hope_Diamant Nederlandstalige webpagina uit een online encyclopedie, bevat uitgebreidere informatie en een foto van de Hope Diamant

 

In de 19de eeuw liet aartshertog Maximiliaan van Oostenrijk een prachtige kasteel in het Italiaanse TriŽst bouwen. Hij noemde het Miramare. Het kasteel zou de bewoners  geen geluk brengen.

Maximiliaan had jaren eerder schipbreuk geleden voor de kust bij TriŽst. Vissers hadden hem toen gered en onderdak geboden. Hij vond de omgeving zo mooi dat hij besloot om daar te gaan wonen.

 In december 1860 nam hij samen met zijn echgenote Charlotte, de dochter van koning Leopold I van BelgiŽ, zijn intrek in Miramare. Ze woonden er amper een jaar toen Napoleon III hem een voorstel deed om de kroon van Mexico te aanvaarden. Maar er was een groot probleem. In Mexico was een republikeinse regering die geleid werd door Benito Juarez. Drie jaar na zijn aanvaardig van het keizerschap werd Maximiliaan, 35 jaar, gedood door een Mexicaans vuurpeloton. Zijn echtgenote, pas 26 jaar oud, werd krankzinnig.

Keizerin Elisabeth was de volgende bewoonster van Miramare. Haar zoon Rudolf woonde bij haar. Hij pleegde in 1889 zelfmoord, samen met zijn geliefde. Keizerin Elisabeth werd in 1898 vermoord door een Italiaanse anarchist.

Na hen nam aartshertog Franz Ferdinand, neef van Rudolf en erfgenaam van de keizerlijke troon, Miramare over.  Hij werd met zijn vrouw in Sarajevo vermoord (zie het begin van dit hoofdstuk).

Aan het einde van de Eerste Wereldoorlog woonde de hertog van Aosta, een neef van de Italiaanse koning, in Miramare. Hij stierf in de Tweede Wereldoorlog in een gevangenkamp in Kenia.

De laatste bewoners waren twee Britse generaal-majoors. Beiden stierven aan een hartaanval.

Tegenwoordig is het kasteel te bezichtigen voor toeristen.

 

Links met meer informatie:

http://www.budapestsun.com/full_story.asp?ArticleID=%7BF944B4B602934331A925166AB137184B%7D&From=Style Engelstalige website voor toeristen, in het middelste gedeelte van de pagina wordt Miramare genoemd en er is een foto van het kasteel

http://triestenet.tripod.com/miramar.htm Engels-/Duitstalige link van een andere toeristische website met meer achtergrondinformatie en meer foto's van Miramare

http://nl.wikipedia.org/wiki/Miramare  beknopte Nederlandstalige beschrijving met links naar meer foto's van Miramare

 http://en.wikipedia.org/wiki/Miramare Engelstalige beschrijving van Miramare met een korte achtergrond en een link naar de officiŽle website ervan

 

Alsof de Bermuda Driehoek op zich niet genoeg is, doen er op zee vele verhalen de ronde over beruchte schepen die ongeluk zouden brengen en vervloekt zouden zijn.

Een zo'n verhaal gaat over de Britse Hinemoa, een van de beruchtste schepen uit de 19de eeuw.

Op zijn eerste reis in 1890 vervoerde de stalen bark Hinemoa een vracht puin van een Londense begraafplaats. Tijdens de reis stierven vier lichtmatrozen aan tyfus. De eerste kapitein werd krankzinnig, de tweede beging een misdaad, de derde werd uit zijn functie ontheven omdat hij teveel dronk, de vierde werd dood in zijn hut aangetroffen en de vijfde pleegde zelfmoord. Onder de zesde kapitein kapseisde de Hinemoa en twee matrozen sloegen overboord. Daarna richtte het schip zichzelf weer op.

Het einde kwam in 1892 tijdens een storm, toen de bark op de kust van West-Schotland liep en verging. Zeelieden zeggen, dat het schip al vanaf de eerste reis verdoemd was door de beenderen die zich tussen het puin bevonden dat het schip vervoerde.

[bron: Lekturama Rotterdam 1979]

Link met meer informatie:

http://www.nzmaritime.co.nz/hin.htm Engelstalige link met een foto van het schip en een zeer beknopte achtergrondinformatie

 

Na verhalen uit het vasteland en de zee, kan een verhaal uit het luchtruim niet ontbreken.

Op 9 juli 1945 liep een werktuigkundige tegen een van de draaiende propellers van een passagiersvliegtuig en werd gedood. De naam van het vliegtuig was Lockheed Constellation AHEM-4.

Precies een jaar later, op 9 juli 1946 stierf gezagvoerder Arthur Lewis in de cockpit, terwijl het vliegtuig boven de Atlantische Oceaan vloog.

Weer precies een jaar later op 9 juli 1947, brak er kort na de start brand uit in een nieuwe, pas geÔnstalleerde motor. Gezagvoerder Robert Norman slaagde erin de vlammen met een brandblusser te doven. Even later ontdekte hij tot zijn grote schrik dat ze recht op een hoog flatgebouw aanvlogen. De drie andere motoren leken niet voldoende kracht te kunnen verzamelen om hoger te komen. Norman drukte de gashendel op volle kracht en veranderde de stand van de propellers om het grootste vermogen uit de drie motoren te halen. Hij ontweek het flatgebouw, maar toen hij de hendel wilde terugnemen, weigerde de mechaniek. Uiteindelijk kon hij het vliegtuig zonder verdere ongelukken op de grond zetten.

Juli 1948 ging voorbij zonder verdere gebeurtenissen. Maar op 10 juli 1949 stortte het vliegtuig neer in Chicago. Alle passagiers, de bemanning en kapitein Robert Norman kwamen om het leven.

[bron: Lekturama Rotterdam 1979]

Links met meer informatie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Constellation Engelstalige website met de geschiedenis van Lockheed Constellation in het algemeen

http://www.pbs.org/kcet/chasingthesun/planes/constellation.html Engelstalige website met meer foto's en een beknopte geschiedenis van Lockheed

 

***************************************************************************************************************

 

Wordt vervolgd...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laatste wijziging op: 16-03-2006 15:41